Karel Kříž je ekonom. A jako vědoucí ekonom se nyní pohoršil nad plánem Pražského dopravního podniku postupně zbudovat v deseti velmi vytížených stanicích metra výtahy. Otázka, zda předpokládaná cena stavebních úprav (100 milionů Kč na jednu akci) není přemrštěná, a námitka, že by se daly pořídit levněji, by bez pochyb byly na místě. Autorovi ovšem vadí i samotný záměr, a uvádí jej jako jasný příklad katastrofálního plýtvání, ne-li rovnou krádeže.
Přitom (byť i předražená) realizace by rozhodně zvýšila pohodlí cestujících.
Bojoval Kříž stejně zapáleně proti stavbě lyžařských areálů bez sněhu, akvaparků bez vody, sebeprezentaci pražských radních bez skrupulí a olympijské kandidatuře bez veřejné podpory? Tedy investicím skutečně neúčelným, které žádnému z občanů opravdu, ale opravdu nikdy a v ničem neprospěly?
Metro může samozřejmě obstojně fungovat i v dnešním stavu. Vždyť jako vzorový výsledek toho pravého, odpovědného nakládání se zdroji, uvádí autor (zřejmě záměrnou) barierovost podzemních drah v japonských a amerických městech. Že jde zároveň o sídla nejvíce automobilizovaná, kde se pěšímu pohybu a veřejné dopravě příliš nepřeje, ponechává stranou. Jako možnou alternativu k stavbě zcela šílených výtahů ostatně sám zmiňuje pořízení až čtyř tisíc (pro vozíčkáře upravených) vozidel, a to, prosím, za stejnou cenu!
Hanebně řídký silniční provoz v Praze je zkrátka potřeba konečně trochu zahustit.
V posledním odstavci Kříž sebevědomě zdůraznil, co všechno ekonom ví.
Že výtah, zpřístupňující vestibul a nástupiště metra, neslouží pouze vozíčkářům, ale třeba i lidem po úrazu, hůře pohyblivým seniorům, obyvatelům s větším nákupem či nákladem, a zejména rodičům s kočárky – tedy všem, komu užívání eskalátorů činí nemalé obtíže, už ale ekonom (alespoň jeho ražení) nejspíš neví.
A snad ani vědět nechce, nepěkně by to nabouralo jeho efektně vypadající výpočty a řádně otupilo ostře nabroušená slova a už ve své podstatě dosti tupou argumentaci.
http://www.lidovky.cz/andelske-vyhazovani-penez-dc8-/ln_noviny.asp?c=A100903_000040_ln_noviny_sko&klic=238697&mes=100903_0
myslím že metro v současném stavu je postačující, bezbariérové jsou prestupni stanice a důležitější stanice, vozíčkář může jezdit tramvají nebo busem kde mu dovnitř pomuže i řidič. Plýtvá se i jinde, ale argumentovat ve stylu, tam se plýtvá víc, tak tohle nevadí je poněkud krátkozraké. Osobně me dost irituje kdyz vozickar rekne, ze na nej kazdej kasle, ze se pro nej nic neudela, ze je chudak , ze ma malou podporu, atd. Proc se tak nezbroji za ostatni postizene? Ze by proto, ze stavební upravy a vytahy pro vozickare nesou penize pro zhotovitele a uplatky pro investory.
OdpovědětVymazatjiž znamý anonym z článku pružní a stěhovaví, Jožin
Jožine,
OdpovědětVymazatpokud Vám vozíčkáři připadají jako věčně nespokojení kverulanti, je to Váš názor. Osobně bych jejich zkušenost prožít nechtěl. Ale jak jsem psal už v textu, ony výtahy by nesloužily zdaleka jen vozíčkářům, ale také lidem s jiným druhem postižení, a všem, komu pohyblivé (či nepohyblivé) schody překážejí (senioři, rodiče s kočárky). To už je slušný počet uživatelů MHD.
Že stojí za prověření, zda by nešlo případnou stavební úpravu zrealizovat levněji? S tím také souhlasím. Pokud se už ale má do metra jakkoliv investovat, připadá mi pořízení výtahů jako mnohem smysluplnější akce, než zvažované oprašování turniketů… Zdraví ZB.