8. listopadu 2010

VÝPALNÉ

Pokud jste si k ukrácení chvíle v lékařském předsálí brávali knihu, příště ji zapomeňte doma. Agentura Onyx Vision se chystá do chodeb nemocnic a ordinací instalovat obrazovky, které vám čas nervozního ošívání spolehlivě vyplní. Dosud se tam jen líně povalovaly magazíny o životním stylu a nabídky zázračných preparátů. Pacienti si jich nevážili, zhusta ani nevšimli. Měli jiné starosti. To se ale změní! Budete poutáni a poučováni hlasitou osvětou na téma ZDRAVÍ.

Záběry, v nichž věkovití starci z ničehož nic metají salta, a každičký lazaret se stane tančírnou samby, nesporně zaujmou (i kdybyste nechtěli). Jde o nevyužitý potenciál, říkají organizátoři akce a libují si: tato reklama nepůjde vypnout ani přepnout! Jejich nadšení se nelze divit. Doktora málokdo navštěvuje rád a dobrovolně. Když je ale objednán, v čekárně sedět musí (a to dle zjištěného průměru až tři hodiny).
Tolik minut, tolik diváků a tak zoufale málo sloganů!

Reklama…

Původně svépomocná snaha o zvýšení odbytu je dávno průmyslovým odvětvím. Vývěsní štíty, firemní značky v omítce domů či fabrik. Trhovci, vyvolávači a kameloti. To vše dotvářelo kolorit měst (a doby). Přidal se tisk a plakáty. Pak fotografie a film, se všemi možnostmi. Pravda, prodej lodních šroubů se v prapočátcích neopíral o lepé křivky lepých žen, opřených o křivky lodních šroubů… (To byli tehdejší kreativci tak málo kreativní?) Klipy z Baťových atelierů budí úsměv. Normalizační nabídky Pana Vajíčko jsou neškodně připitomělé.

Časy se mění, mění se i reklama. Místo více či méně vtíravé informace o určitém výrobku či službách, jíž se dalo vyhnout, získává čím dál agresivnější podobu výpalného, kterému uniknout nelze.
Také na vás vymahač pozornosti několikrát denně zaklepe!

Chcete v televizi sledovat film, na nějž jste se tolik těšili? Bude neúprosně kouskován reklamními bloky. Váš pokojný pokoj v tu ránu zasypou tampony, jogurty, a na gauči vás obklopí samí voňaví lidé s dokonale sněhobílým chrupem. V pravidelných intervalech. Pořád dokola. Tytéž jogurty a tytéž chrupy. Zas a znova. Opakovaně. Opakování je matka Moudrosti, říkalo se dřív (…a dcera Demence, dodává se dnes).

Poslech hudby či zpráv v radiu přinese podobný zážitek. Majitelé frekvencí mají nos! Jako odměnu za otrlost tedy nabídnou pár hodin, kdy nebudete tolik ohlupováni proti své vůli. Vysílání bez reklam je pro každou stanici skvělá reklama…! Koupíte časopis či noviny? Platíte i těžkou váhu bludů na vložených inzertních stranách. Do balíku tříděného odpadu přidáte kilogramy letáků, jimiž vás zásobují hypermarkety. Debrecínka právě zlevnila a vy se to nikdy nedozvíte! Používáte elektronickou poštu a telefon? Každé ráno strávíte mazáním nevyžádaných mailů, asertivnímu hlasu do sluchátka znovu vysvětlíte, že o ještě výhodnější tarif nemáte zájem… Zabrousíte na internetový přehled událostí? Nutno se proklestit tapetami, stále důkladněji překrývajícími text. Je-li rámován stále blikavějšími a pohyblivějšími bannery, stěží udržíte soustředěnost. Vyrazíte raději na procházku? Obejděte městské centrum! Odoláte pouličním nabídkám supersuprového připojištění, akčním slevám ve výlohách, minete plachty, stále důkladněji překrývající budovy (vám doposud známého) náměstí. Neokusíte bezbarvý kolorit zestejnělých měst.

Že by bez výpalného bylo vše mnohem dražší, tudíž se jeho výběr vyplatí?!? Jak komu…
Jde tu patrně o jakousi intelektuální daň za užívání čehokoliv. Za život v civilizaci.
Jste přímo povinni svou blahobytnou existenci vykoupit vstřebáním pravidelně dávkovaných pololží!

Časy se mění. Výše výpalného utěšeně roste, a reklama možná brzy převezme funkce toho, na čem dosud jen parazitovala. Televizní a rozhlasové vysílání bude souvislým teleshoppingem, tu a tam oživeným úryvkem filmu či písně. Noviny ztloustnou na inzertní katalog, v jehož útrobách při troše trpělivosti naleznete i titěrnou, neplacenou zmínku o pádu letadla či vlády. Než konferenciér společenského večera stihne odrecitovat sponzory společenského večera, společenský večer se nachýlí k závěru. Fasády domů se stanou plakátovací plochou, nebo spíš obřími plátny, které v přesně daných sekvencích změní vzhled. (Ostatně, první projekty na obytné bigboardy již existují…).

Je však třeba hledat nové a novější, překvapivé kanály.
Na to, jak stupidní bývá reklamní sdělení, ve způsobech jeho šíření projevují autoři nebývalou nápaditost…

Product placement, umísťování existujících značek do smyšlených příbehů, útočí na filmovou tvorbu. Když Joe kdysi popíjel výhradně nealkoholickou kolaloku, šlo o zdařilou parodii. Nyní to dramaturgie bude myslet vážně! Ústřední postava přijede autem A, kamera mezitím švenkuje do butiku B, kde si hrdina zasouloží s prodavačkou, aby si ve velkém detailu (!) mohl zapálit cigaretu C
Reklamy reálných firem rychle pronikají i do virtuálního prostředí počítačových her. Mozky vašich nepřátel tak při přestřelce cákají na výkladce se zbožím, jež můžete skutečně zakoupit (jakmile přijdete o pátý život).
Také lze už nyní nabídnout fádně jednobarevnou karoserii vašeho vozu pro potištění inzeráty. Za to, že se stanete pohyblivým poutačem, můžete (zvlášť ve velkém městě a při častém popojíždění) inkasovat nemalé peníze. Kupodivu nelze použít vaši fádní postavu pro totéž, reklamní logika je tu paradoxně obrácená. Čím větší značku vám výrobce vymaluje na záda, tím více za svůj oděv zaplatíte.
(Například firma Nike si živé figuríny svým logem přímo profesorsky odfajfkovává – je náš!)

Je třeba hledat stále novější kanály. Třeba ty čekárenské.
Nápadité, ale nepřekvapivé. Vždyť farmaceutický průmysl v obratu čile dohání průmysl zbrojní…!

Škarohlíd vzpomene na fakt, že zadržovaní teroristé bývají psychicky trýzněni několikahodinovou smyčkou jediné, dokola se opakující písně, a zauvažuje, zda se tu nejedná o přímý vzor. Nebo další regulativní způsob, jak pacienty odradit od lelkování u lékaře, když už se efekt třicetikoruny minul účinkem…?

Knihu každopádně zapomeňte doma. Případně si k ní přibalte hlasitou hudbu do sluchátek. Špunty do uší?
Jen pozor, abyste nepřeslechli, až sestra bude k přikovanému publiku volat: Další…!

2 komentáře:

  1. Co se týče internetu - díky bohu a autorům za AdBlock. Jinak úplně jsem se zhlédl v té větě s operátory. Už mě tím můj operátor nemístně štve, jak mi opakovaně nabízí nový "superskvělý" tarif. Jediné, čeho tím dosáhne je, že příště už mu smlouvu možná neprodloužím.

    OdpovědětVymazat
  2. Já jsem se zase zhlédla ve větách o instalaci obrazovky v čekárnách u lékaře s promítanými reklamami se zdravotnickým támatem. Už dopředu vím, že dosud jsem si chodila k paní doktorce jen popovídat, ale až tam budou obrazovky s reklamami, budu tam chodit častěji se na ty reklamy koukat.A protože vím, že každá reklama i obrazovka bude něco stát, tak budu moc ráda, že se mi to promítne v cenách léků, že se mi zvednou, možná i přibudou nové příplatky u lékaře. Až v čekárnách poběží ony reklamy, pak budu vědět, že se tím péče o pacienta v naší zemi dostala na špičkovou úroveň.

    OdpovědětVymazat